Dagelijkse keuzes: maken we ze bewust? De impact van marketing.
Dagelijkse keuzes: maken we ze bewust? De impact van marketing.
Hoe bewust worden van mijn emoties & marketingprikkels mijn keuzes veranderde.
Valt het jullie ook op dat reclame, advertenties en promotie vaak inspeelt op emotie? Dat vooral een beleving wordt verkocht? Of het gevoel bij het product wordt gepromoot zoals met “smaakt lekker, voelt goed” slogans?
Ik ben geen marketingexpert of psycholoog op dit gebied. Maar het is een observatie. Ik werd me afgelopen jaren steeds meer bewust van mijn eigen beleving, mijn eigen emoties. En ik begon te zien hoeveel verband er zat tussen wat ik voelde en wat ik buiten zag. En hoeveel impact dat had. Dat ik “ineens” zin had in chocola. En toen ik me afvroeg waar dat vandaan kwam, besefte ik dat ik een paar uur eerder zijdelings een poster van een ijsje had gezien.
Met het zien van deze emotiegerichte promoties begon ik me ook af te vragen. Wat als we ons meer bewust worden van emoties of beleving, zouden we dan dezelfde keuzes maken? Zouden we dan nog dezelfde producten en deze hoeveelheid consumeren?
Ik merkte namelijk na het bewust worden van mijn emoties en actie-reactie effecten, dat ik andere keuzes ging maken. Niet meer meegaan met dat gevoel van zin hebben in chocola, maar keuzes maken o.b.v. doelstellingen zoals gezondheid. En dus die reep chocola even níet kopen.
Ik ben benieuwd naar jullie belevingen, merk jij het op bij reclames? Dat er innerlijk iets gebeurt als je het leest? En hoe handel je dan vervolgens?
Wil jij het opmerken van je belevingswereld trainen en leren om keuzes te maken op basis van je kernwaarden? Kijk bij mijn workshops & diensten.